Tekniker i Metro Service
Teknikerne får det hele til at køre
De mange teknikere løser vidt forskellige opgaver inden for reparation og vedligehold af tog, spor, strøm, signaler, togenes IT og øvrige tekniske systemer. De har derfor også mange forskellige baggrunde og uddannelser.
Alle vores teknikere har et svendebrev og er uddannede i forskellige grene af de tekniske uddannelser. Alt fra elektrikere over flymekanikere til kølemontører.
Arbejdet som tekniker foregår i teams og afhængigt af afdeling også på alle tider af døgnet. Nogle arbejder på vores værksteder på vores kontrol- og vedligeholdelsescentre, mens andres arbejde primært foregår på stationerne, i teknikrum, i sporene eller i vores bogieværksted på Nordholmen.
Opdeling af teknikergrupper
Vi har både teknikere, der arbejder med Metroen og teknikere, der arbejder med Letbanen.
Metroen:
Generelt er vores teknikere i Metroen fordelt i tre afdelinger:
Rullende materiel (RUL)
- RUL arbejder teknikerne på togene i vores værksteder. Det gælder blandt andet afdrejning af hjul, skift af døre og kontrol af styresystemer.
Infrastruktur
- I afdelingen for Automatic Train Control – også kaldet ATC – arbejder medarbejderne blandt andet med togenes signaler, de automatiske døre på stationerne og kontrol af sporskifter.
- I sporafdelingen arbejder medarbejderne blandt andet med skinneinspektion og -kontrol, ligesom det er dem, der står for skinneslibning, hvor dette er nødvendigt. Arbejdet foregår som udgangspunkt altid om natten for at forstyrre driften så lidt som muligt.
- I afdelingen for Passenger Security Information System – også kaldet PSIS – arbejder medarbejderne blandt andet med billetautomater, radioer og øvrig kommunikation mellem kontrolrummet, stewards og teknikere. Det er også PSIS, der står for at vedligeholde systemerne til at kommunikere med passagererne som skærme og højttalere.
- I Civil Works-afdelingen står medarbejderne for service og vedligehold på stationer og i Metro Services egne bygninger.
Power/Mekanisk & Elektrisk (M&E)
- I afdelingen Power arbejder medarbejderne med stærkstrøm.
- I M&E arbejder medarbejderne med svagstrøm. Det kunne f.eks. være på elevatorer, rulletrapper og forskellige hydrauliske pumper.
Letbanen:
På Letbanen er vores teknikere inddelt i to afdelinger:
Infrastruktur
- I sporafdelingen arbejder medarbejderne blandt andet med skinneinspektion og -kontrol, ligesom det er dem, der står for skinneslibning, hvor dette er nødvendigt. Arbejdet foregår som udgangspunkt altid om natten for at forstyrre driften så lidt som muligt.
- I afdelingen for Service Equipment vedligeholder og kalibrerer vi specialværktøj og udstyr. Dernæst sikrer afdelingen også at servicebilerne er klar til at køre.
- I Civil Works-afdelingen står medarbejderne for service og vedligehold på stationer og i Metro Services egne bygninger.
Power/Mekanisk & Elektrisk (M&E)
- I afdelingen for Kørestrøm inspicerer og vedligeholder vi køreledningerne, så vi bedst muligt kan opretholde driften.
- M&E har ansvaret for alt det mekaniske og elektriske på forsyningspunkterne ude på banen og på administrations- og vedligeholdelsesområdet i Glostrup.
Uddannelse og baggrund:
Alle teknikere i Metro Service bliver uddannet til at være metroteknikere. En uddannelse, der kun kan tages hos Metro Service.
For at komme i betragtning til et job som tekniker i Metro Service skal du:
- Have kørekort (kategori B)
- Have svendebrev
- Kunne helbredsgodkendes i forhold til Trafikstyrelsen
- Kunne tale og forstå dansk og engelsk samt kunne læse tekniske engelske manualer
- Kunne fremvise straffeattest
Tekniker i RUL
Se mere om at være tekniker i RUL
Tekniker i ATC og Spor
Se mere om at være tekniker i ATC og Spor.
Vi søger lige nu dygtige medarbejdere
Søg job som tekniker i Metro Service